Skip to: Navigation | Content | Footer

IPSO rules against Mail on Sunday on global warming article

Following an article published on 5 February 2017 in the Mail on Sunday, headlined “EXPOSED How world leaders were duped over global warming”, Bob Ward complained to the Independent Press Standards Organisation that the newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

Author: News Desk

Posted on: 19 September 2017 06:18

IPSO rules against Mail on Sunday on global warming article

"...the newspaper had failed to take care over the accuracy of the article..."

IPSO upheld the complaint and has required the Mail on Sunday to publish this decision as a remedy to the breach.

The article reported on claims made by Dr John Bates, a climate scientist formerly employed at the US National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), about a paper published in the journal Science that suggested that there had been no “pause” in global warming in the 2000s. Dr Bates had published a blog criticising the way the data used for the paper had been analysed and archived. The article detailed at length the complainant’s concerns with the data; it then characterised them as demonstrating “irrefutable evidence” that the paper had been based upon “misleading, unverified data”.

The article was illustrated with a graph. It plotted a red line, described as “the ‘adjusted’ and unreliable sea data cited in the flawed ‘Pausebuster’ paper”, and a blue line, described as “the UK Met Office’s independently verified record”, which it said “showed lower monthly readings and a shallower recent warming trend”. A note at the base of the graph stated that “0 represents 14°C”.

The complainant said that the significance of Dr Bates’ concerns about the archiving procedures had been misrepresented in the article, and the newspaper had taken no steps to establish the veracity of Dr Bates’ claims. World leaders had not been “duped”, as the headline said, and there was no “irrefutable evidence” that the paper was based on “misleading, unverified data”, as the article had claimed.

The newspaper said that Dr Bates had shown it examples of both fully archived climate data and the less detailed version used for the paper; putting raw data on a website is not the same thing as full data archiving; therefore the evidence that the paper’s data was unverified and misleading, was “irrefutable”.

The Committee emphasised that its central concern was whether the article had accurately reported Dr Bates’ concerns. It decided that the newspaper’s claims that Dr Bates’ testimony had provided “irrefutable evidence” that the paper had been based on “misleading, ‘unverified’ data”, leading – as the headline claimed – to world leaders being “duped” over global warming, and “convinced” to invest billions in climate change, went much further than the concerns which Dr Bates had detailed in his blog or in the interview; they did not represent criticisms of the data collection process, but rather, were assertions of fact that the data had been demonstrated conclusively to be wrong and had a significant impact on the decision making of world leaders, with an additional implication this had been part of a wilful attempt to deceive.

The article claimed that because of the NOAA’s “failure to ’archive’” the data, “its results can never be verified”. The Committee did not consider that the article had made sufficiently clear that the failure to archive, had been a failure to archive the data through a particular method, and that the data had been made publicly available. In characterising Dr Bates’ claims in this way the newspaper had failed to take care over the accuracy of the article, in breach of Clause 1 (i) and had then failed to correct these significantly misleading statements, in breach of Clause 1 (ii).

The graph which accompanied the article had provided a visual illustration of the newspaper’s contention regarding the difference between the “flawed” NOAA data and other, “verified”, data. The newspaper’s failure to plot the lines correctly represented a breach of Clause 1 (i), and there had been a further failure to correct the significantly misleading impression created as a result. There was a further breach of Clause 1 on this point.

Links: IPSO

comments powered by Disqus

Most read on InPublishing

These are the most read stories on the InPublishing website over the last 14 days, in order from the top.

Articles

How to boost your branded content offer

Graham Hayday
Posted on: 19 July 2018

Craft magazines

Alan Geere
Posted on: 22 May 2018

Content management: 5 minutes with… David Rheault

David Rheault
Posted on: 11 July 2018

Family values

Meg Carter
Posted on: 22 May 2018

Why now is the right time to invest in paid content

Peter Houston
Posted on: 5 July 2018

New revenue streams

Ciar Byrne
Posted on: 22 May 2018

Off The Page

David Hepworth
Posted on: 22 May 2018

Get out of the office and talk to people

Steve Dyson
Posted on: 22 May 2018

Data-led journalism

Nick Turner
Posted on: 22 May 2018

Platforms and Publishers

Charlie Beckett
Posted on: 22 May 2018

This list is based on data from Google Analytics, and is refreshed every 24 hours. (Last updated: 23/07/2018 05:22)

Editor's Pick of Recent News Stories

Posted on: 17 July 2018
Posted on: 17 July 2018
Posted on: 13 July 2018
Posted on: 10 July 2018

Find out more about

Featured job

Chief Executive Officer
Salary: On application
NewstrAid Benevolent Fund
Bishps Stortford

Featured in InPublishing Jobs

InPub Weekly: Sign-up

Click here to sign up for our free weekly email newsletter:

Sign up now!

Magazine registration

Next Top Tips Webinar

Paid Content Strategies: Q & A

2.30-3.30pm (BST), Monday 17 September 2018

Peter Houston

Webinar sponsored by

Publishing Partners Guide

Guide to paid-content