Skip to: Navigation | Content | Footer

IPSO upholds Gordon Brown complaint against Daily Telegraph

Following an article published in the Daily Telegraph on 24 and 27 December 2016, Gordon Brown complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

Author: News Desk

Posted on: 16 May 2017 07:54

IPSO upholds Gordon Brown complaint against Daily Telegraph

"This was a serious, unjustified allegation, and an apology was required under the terms of the Code."

IPSO upheld the complaint and has required the Daily Telegraph to publish this decision as a remedy to the breach.

The article (which was headlined ‘For hundreds of years, Britain’s commitment to a free press has helped make this country a beacon of freedom for the world…But all this is now under threat from MPs and Lords’) said that the freedom of the press was under threat from the possible enforcement of Section 40 of the Crime and Courts Act 2013. It said that Section 40 would “make it impossible to conduct serious investigative journalism, since people whose wrongdoing was exposed would be able to bring ruinously expensive legal actions against newspapers”. It said that it was “only because of the Telegraph that voters learned how MPs were abusing their expenses”. The piece was illustrated by three small images of front-page stories, including the Daily Telegraph’s first front page relating to the expenses scandal, which was headlined “The truth about the Cabinet’s expenses” and included an image of the complainant and his brother.

The complainant said that the publication of the image of the 2009 article, which included his and his brother’s photographs and stated “Brown paid his brother more than £6,000 for ‘cleaning expenses’” had given the significantly misleading impression that he was an example of someone “whose wrongdoing was exposed”. The article had failed to make clear that following the original publication of this story, the newspaper had accepted that it had inaccurately reported that he and his brother had abused the MPs’ expenses system, and it had agreed to publish a correction. The newspaper had failed to correct this further inaccuracy promptly, and the correction it had offered to publish had failed to include an apology.

The newspaper said that the image under complaint was one of three partial front covers used as generic examples of public interest journalism. Its use of this front page had not given the impression that it had exposed the complainant engaging in wrongdoing; the article was not about the complainant; it was about the threat to freedom of expression and the free press. The newspaper said that the 2009 coverage of the complainant’s cleaning expenses claim had been both fair and accurate. It had never accepted that there was any need for a correction or an apology; rather, it had offered to publish some additional wording as a clarification.

The Committee considered that the use of the complainant’s image to illustrate a piece which referred to MPs “abusing their expenses” had given the significantly misleading impression that he was one of those MPs who had been found to have abused the expenses system.

While the newspaper had offered to publish a correction promptly, it had failed to acknowledge that it had effectively made a fresh allegation of “abuse” against the complainant. This was a serious, unjustified allegation, and an apology was required under the terms of the Code. The complaint was upheld.

comments powered by Disqus

Most read on InPublishing

These are the most read stories on the InPublishing website over the last 14 days, in order from the top.

News

Future publishes 2017 results

Posted on: 27 November 2017

Incisive recruits Adrian Barrick

Posted on: 27 November 2017

Elle UK appoints Fashion Director

Posted on: 5 December 2017

Future appoints new Chairman

Posted on: 4 December 2017

DMGT publishes Full Year Results

Posted on: 30 November 2017

IPN Awards - Winners Announced

Posted on: 30 November 2017

Global Media Hub appoints Amy Scott

Posted on: 6 December 2017

Articles

Rise of agenda-driven journalism

Liz Gerard
Posted on: 30 November 2017

Off The Page

David Hepworth
Posted on: 30 November 2017

The Vanity, Sanity and Reality of Digital Publishing

Tim De La Salle
Posted on: 30 November 2017

The 3Ps of GDPR – Q&A

Hellen Beveridge
Posted on: 5 December 2017

Adapt and invest to prosper

Steve Dyson
Posted on: 30 November 2017

Hello! – Friend to the Stars

Ciar Byrne
Posted on: 30 November 2017

MasterClass

Matt Kelly
Posted on: 30 November 2017

My Publishing Life – Mark Allen

Mark Allen
Posted on: 9 November 2017

How to treble your editorial output

James Evelegh
Posted on: 30 November 2017

Media Quotes of the Year

Jon Slattery
Posted on: 30 November 2017

This list is based on data from Google Analytics, and is refreshed every 24 hours. (Last updated: 10/12/2017 08:12)

Find out more about

Featured job

Marketing Manager
Salary: £35,000 DOE + bonus
Wanderlust
Windsor/London

Featured in InPublishing Jobs

InPub Weekly: Sign-up

Click here to sign up for our free weekly email newsletter:

Sign up now!

Magazine registration

Publishing Partners Guide